De website als onderdeel van jouw marketingstrategie

Je kunt een website natuurlijk zien als een losstaande marketingtool. Gewoon een manier om te communiceren met de buitenwereld. Een website wint aan kracht als deze meer is dan een mooi plaatje en een visitekaartje. Jouw website wordt pas echt waardevol als deze deel uitmaakt van jouw marketingstrategie. Deze maakt immers duidelijk wie jouw doelgroep is, wat jij voor hen kunt betekenen, dat je inzicht hebt in de wensen en behoeften van jouw klanten en hoe jij daar met jouw diensten en producten bij kunt aansluiten. Met andere woorden, het is belangrijk om duidelijk te maken wat jouw toegevoegde waarde kan zijn. Afgestemd op de wensen, behoeften en waarden van jouw doelgroep.

Als je een verre reis gaat maken met een schip, heb je van alles nodig om van A naar B te komen: brandstof, voedsel, water, gereedschap, reserve-onderdelen, navigatiemiddelen. Mis je een van deze zaken, dan bestaat er een grote kans dat je je doel niet bereikt. Zo is het ook met een website: je hebt meer aan een website als die onderdeel uitmaakt van het grotere geheel: jouw marketingstrategie. Wil jij ook aan jouw marketingstrategie werken? Bij mij kun je kiezen uit een QuickScan Marketingstrategie of een uitgebreid Strategisch Marketingplan.

QuickScan Marketingstrategie

Stap 1 – Doelstellingen

Wat wil je bereiken? Wat is je visie, je missie? Welke diensten en/of producten wil je aanbieden? Wat vindt je belangrijk? Samen gaan we dit zo concreet en helder mogelijk (SMART) formuleren.

Stap 4 – Marketingstrategie

Wil ik groeien of meer merkbekendheid? Wat kan ik doen aan productontwikkeling? Of liggen mijn kansen in marktontwikkeling of diversificatie? Welke product/markt-combinaties wil ik ontwikkelen? Richt ik me op een nichemarkt?

Stap 2 – Marktanalyse

Wat is mijn doelgroep? Wie wil ik als klant? Wat willen mijn klanten? Welke trends en marktontwikkelingen zijn voor mij relevant? Wie zijn mijn concurrenten, wat doen zij en wat kan ik van hen leren?

Stap 5 – Communicatiestrategie

Hoe ga ik mijn merk uitdragen? Welke kernwaarden, kernkwaliteiten en identiteit vormen de basis voor mijn branding? Hoe pak ik de marketingcommunicatie op? Hoe win ik het vertrouwen van mijn klanten? Welke marketingtools zet ik in?

Stap 3 – SWOT analyse

Wat zijn mijn sterke en zwakke punten? Waar liggen mijn kansen? Welke bedreigingen zijn er en hoe ga ik daar mee om? Waar zitten mijn uitdagingen? Hoe ziet mijn marketingopgave er uit?

Stap 6 – Marketingcommunicatie

Wat betekenen de voorgaande stappen voor de opzet, vormgeving en uitstraling van mijn website? Hoe ga ik communiceren met mijn klanten? Welke invloed geef ik hen op de verdere ontwikkeling van mijn diensten en producten?

Strategisch Marketingplan

Zoek je een partner bij de ontwikkeling van jouw marketingstrategie? Wil je meer halen uit jouw bedrijf of maatschappelijke organisatie en weten hoe je jouw website daarbij optimaal kunt inzetten? Ik kan je helpen met het ontwikkelen van een sterke (internet) marketingstrategie om jouw doelstellingen te realiseren.

Daarvoor gaan we samen om de tafel zitten en op papier zetten wat jouw visie is, wie jouw klanten zijn en wat jouw doelstellingen zijn. Na een uitgebreide SWOT-analyse van jouw onderneming en de omgeving waarin je opereert, gaan we jouw strategie (marketingopgave) uitwerken en kijken hoe jouw website daar het beste in past. SMART, ambitieus en tegelijkertijd realistisch.

Na het vaststellen van jouw (internet)marketingstrategie gaan we een stappenplan maken, operationele doelstellingen formuleren en het stappenplan stap voor stap uitvoeren. Hierbij staan kennisdeling en samenwerking centraal. Na het opstellen van jouw overall marketingstrategie vertalen wij deze naar een daarbij passende website, gebaseerd op jouw visie, passend bij jouw doelstellingen en aantrekkelijk voor jouw klanten.

Aanpak en Werkwijze

Dit is wat we dan gaan doen:

1.         Bespreken van project en traject

2.         Offerte en plan van aanpak

3.         Startbijeenkomst

4.         SWOT-Analyse

5.         Marketingopgave, strategie, visie, klanten en doelstellingen

6.         Strategie uitwerken in een stappenplan

7.         Stappenplan uitvoeren

8.         Samenwerking en kennisdeling

9.         Strategie vertalen naar website (webdesign)

10.      Rapportage en realisatie (verbeteren) website.

Meer weten?

Neem contact op als je meer wilt weten over de QuickScan of een Strategisch Marketingplan.

Contact